На 15.04.2021г се състоя представянето на финалните продукти от проекта „Паметта за евреите на Балканите“, в който участваха ученици от 10 и 11 клас на 9 ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“. Проектът е насочен към младежи във франкофонски паралелки и е осъществен в партньорство с Международната организация на Франкофонията и с подкрепата на Асоциацията на преподавателите по и на френски език в България, учениците реализираха своите продукти след няколкомесечни ателиета със специалисти от сайта „Балкански куриер“ (Le Courrier des Balkans).
На тържественото събитие, отбелязано в учителската стая на гимназията, при стриктно спазване на противоепидемичните мерки, директорът на 9 ФЕГ г-жа Емилия Богданова отправи своите поздравления към участниците. Слово произнесоха и г-н Еманюел Самсон (заместник-директор на Международната организация Франкофонията (OIF) за страните от Централна и Източна Европа (BRECO) и ръководител на Франкофонския регионален център за Централна и Източна Европа (CREFECO) на OIF), г-жа Вяра Любенова, главен учител в 9 ФЕГ и председател на Асоциацията на преподавателите по и на френски език в България. Госпожа Любенова и г-н Ангел Вихрийски, учител по история и цивилизация, разказаха повече за проекта, споделиха своите впечатления от работата и поздравиха учениците. Гости на събитието бяха ръководството на гимназията, класните ръководители на учениците и техните преподаватели по френски език и история.
Награди за участниците бяха подсигурени Посолството на Швейцария в България, от Международната организация Франкофонията (OIF) и от сдружение „Българска история“.
Текст: Никол Илиева

 

 

 

Проектът „Паметта на евреите на Балканите“ е част от европейска плуридисциплинарна и трансгранична програма, която свързва работата по запазването на регионалната историческа памет и обучението по журналистика. Той бе насочен към младежи от франкофонските езикови паралелки в три страни на Балканите – България, Северна Македония и Сърбия.
В партньорство с Международната организация на Франкофонията и с подкрепата на Асоциацията на преподавателите по и на френски език в България, специалисти от сайта „Балкански куриер“ (Le Courrier des Balkans) проведоха серия от дистанционни обучителни ателиета на френски език, в които взеха участие осем ученици от 10ти и 11ти клас на 9 ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“. Тези обучения бяха насочени към усвояването на базисни умения по писане на журналистически текст, видеорепортаж, заснемане на кратък документален филм и създаване на комикс. Обученията бяха допълнени и от две видео-конферетни лекции на изследователи и учени от Франция. Общата тема на заниманията бе „паметта за евреите на Балканите“. Статиите и репортажите на младите журналисти са публикувани на сайта на Le Courrier des Balkans и ще бъдат широко разпространени в страните, членки на Международната организация на Франкофонията.
Ръководители на проекта от българска страна бяха Ангел Вихрийски, учител по история в 9 ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“ и Вяра Любенова, главен учител по френски език в 9 ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“ и председател на Асоциацията на преподавателите по и на френски език в България.     

Ето какво споделят част от участниците в проекта:
За мен проектът беше едно изключително предизвикателство, което се оказа същинско приключение. Имахме възможността да се запознаем с невероятни хора в сферата на журналистиката и изкуството, което изключително много ни обогати. Крайният ни продукт се получи прекрасно и се надяваме да продължаваме да се развиваме в тази сфера“.
Никол Илиева, 11 д клас
Проектът ми даде много повече, отколкото очаквах. Благодарение на него и на нашите лектори, научих интересни и полезни неща, но и се срещнах с прекрасни хора, с които изградихме връзка и се надявам да продължим да поддържаме контакт. Виждайки крайните продукти осъзнах, че всяко едно усилие, всяка една безсънна нощ през тази почти половин година си е заслужавала.
Изключително благодарни сме на хората, които въпреки върлуващия вирус, се съгласиха да ни разкажат повече за себе си и за своите семейства, правейки ни част от тяхната история. Благодарим и на нашите учители – Ангел Вихрийски и Вяра Любенова за това, че през цялото време бяха неуморно до нас и ни подкрепяха безусловно.“
Катерина Любенова, 11 д клас
„Работата по проекта беше много интересна. За няколко седмици научихме нови неща за еврейската общност и начина ѝ на живот. Ателиета, в които взехме участие, ни показаха същността на журналистиката и ни срещнаха с нови хора, занимаващи се с фотография, рисуване, история. Бяхме част и от лекции, с представители на различни музеи, през които имахме възможността да разгледаме изложбите им от разстояние.

Имахме възможност да направим интервюта, проучвания и да се запознаем с представители на еврейската общност в България (въпреки Covid ситуацията).
За нас беше удоволствие да сме част от този проект.“
София Асенова, 10 ж клас.
„Проектът беше много интересен за мен. Имах възможността да се запозная с хора от сфера, която ми изглеждаше недостъпна в тази Covid-ситуация, също така и с хора от различни култури. По време на лекциите създадохме нови приятелства, имахме незабравими моменти. Беше полезно говореното на френски, разбрах пропуските си, но и придобих нови знания. Впоследствие осъзнах колко трудна и отговорна задача е да си режисьор, журналист и редактор. Благодарна съм, че бях част от този проект!“
 Александра Череш, 10ж клас
„Проектът, в който имах удоволствието да участвам, беше едно различно и интересно занимание, което ми помогна да се отпусна и да говоря по-свободно на френски език, научавайки нова лексика и разговорни изрази. Хареса ми предоставената ни възможност ние сами да избираме в коя сфера да работим и в какъв формат да направим проектите си. Лекторите ни помагаха, обяснявайки ни важни и полезни неща. Темата беше за евреите, тяхната култура и история. Научих много неща за техния народ, култура и бит. Като част от този екип имах възможност да  науча интересни неща в областта на историята, както и да обогатя езиковата си култура.“
Радослава Младенова, 10ж клас
 
Първата публикация, чиито автори са Катерина Любенова и Никол Илиева от 11 д клас, представя отбелязването на Ханука, празника на споделената светлина.
https://www.courrierdesbalkans.fr/JournalscolaireoBulgarieHanouccalafetedeslumieresetdupartageen
Втората публикация е фоторепортаж за еврейските сгради в София. Авторите представят пет забравени шедьовъра на сефарадската архитектура от края на ХІХ и началото на ХХ век с богато украсени фасади, вдъхновени от европейския барок, символ на еврейската буржоазия по онова време. (Текст и снимки: Катерина Любенова и Никол Илиева, 11 д клас).
https://www.courrierdesbalkans.fr/JournalscolaireoBulgariecinqchefsdoeuvreoubliesdelarchitecturejuive?fbclid=IwAR2_NOIYfXk0M3NqEQbsLyq2nXu4kIGYXkc2KGvpme910cgnaUl8LyGO7oQ
Третата публикация е журналистически материал на София Брънзелова, Мария Калчева и Любомира Йорданова от 10ти Б клас за сефарадската кухня, едновременно традиционна и мултикултурна. 
https://www.courrierdesbalkans.fr/JournalscolaireoBulgarielacuisinesefaradealadecouvertederecettesde?fbclid=IwAR1Vmq8RGUykMKGGg9WQmfWuJUiM9f8jJMurCcLw0HMgqv8VJUkOG-6_hM
 Четвъртата публикация е видео материал за съхраняването и адаптирането на сефарадската музикална традиция, изпълнена с много тъга, но и със силно чувство за хумор. Интервю на Катерина Любенова и Никол Илиева с Клара Армандова, актриса и режисьор, и професор Симо Лазаров, композитор.
https://www.courrierdesbalkans.fr/JournalscolaireoBulgarieKlaraArmandovaetSimoLazarovleschantsladino?fbclid=IwAR0sBhsS193R14G83k-6fAa_tPI688g6IoAKLI32NzgYNlONsEB2RygIJFk
Предстои още една серия от публикации по проекта, която очакваме с нетърпение.
Проектът беше отразен и на сайта Европа и Светът, и в радиопредаване на Радио София.
http://evropaworld.eu/frankofonskiproektpamettazaevreitenabalkanite/?fbclid=IwAR06kSHk8wuBFoqWU0GobakxsztwUB7g_AIqz4LrZSahUM4vVGu3mFVwfM
http://evropaworld.eu/projetfrancophonememoiredesjuifsdesbalkans/
https://bnr.bg/sofia/post/101438621/proektat-pametta-na-evreite-na-balkanite-pazitel-na-spomenite?fbclid=IwAR1657g3EQ6AG5Hb4anwk6bmrv24G4BRW3k8Nje4T46ZrfxHc5UWNRYfajI

Вашият коментар

Писането на български език и на кирилица е задължително.